De Oriënt-Express

- van Parijs tot Wenen -

Uw citytrip nog niet gepland? Geen nood! Pianoduo Mimese neemt u graag mee op een muzikale treinreis van Parijs tot Wenen.


De Oriënt-Express was een luxueuze trein die de Europese grootsteden wou verbinden met het Oosten. In 1882 reed een eerste proeftrein, de Train Éclair, van Parijs naar Wenen.

 

Beide steden verbinden we in stijl: we walsen van de Rosenkavalier van Strauss (de ouverture uit een opera rijk aan Weense souvenirs) tot La Valse van Fransman Ravel. Dit laatste meesterwerk schetst de geboorte, bloei en het naoorlogse verval van de 'Weense Wals' in een grandioze, virtuoze uitbarsting.


Poulenc toont op zijn beurt de rauwere kant van het Parijse interbellum. Maar als we het over Parijs hebben, denken we ook aan ‘charme’. Met zijn Petite Suite charmeert een jeugdige, flamboyante Debussy dan ook van begin tot eind. Diens muziek was erg in trek te Wenen, maar Schuberts muziek bleef lang onbekend in Parijs. Diens Fantasie behoort echter onmiskenbaar tot één van de topwerken van het repertoire voor quatre-mains. Een niet te missen ontdekkingsreis dus – maar laat vooral uw koffers thuis!

R. Strauss – Der Rosenkavalier, Op. 59

C. Debussy – Petite Suite

F. Poulenc – Sonate à quatre-mains

F. Schubert – Fantasie in fa klein, D. 940

M. Ravel – La Valse

.

"Attention les Apaches!"

- muzikale hooligans -

"Kijk uit voor de hooligans!", riep een krantenverkoper middenin de Parijse Belle Époque. De 'Apaches', een beruchte groep delinquenten, maakte destijds de grootstad onveilig. Onder impuls van Maurice Ravel verenigden enkele schrijvers en componisten zich onder dezelfde aanstootgevende naam: en rebelleren konden ze!


Grootmeesters als Stravinsky, Debussy en Garban (die Ravels La Valse arrangeerde voor piano vierhandig) schaarden zich bij de groep. Met de brute openingsmelodie van Borodins Tweede Symfonie als lijflied sloegen zij te midden van het verfijnde, academische Parijs een revolutionaire, radicale weg in.


De Apaches waren uiterst vurige voorstanders van Debussy’s Pelléas et Mélisande: een absoluut hoogtepunt uit de operageschiedenis, maar aanvankelijk niet meer dan een cultfenomeen en minstens even omstreden als Stravinsky’s sleutelwerk een kleine twintig jaar later. Ook diens Sacre du Printemps is immers een oervoorbeeld van hooliganisme in de kunsten, getuige de rellen die eraan ontsproten. Oorspronkelijk werd dit werk geconcipieerd voor piano vierhandig en pas in tweede instantie voor groot orkest – een kolfje naar de hand van Pianoduo Mimese!

C. Debussy – Fantaisie sur Pelléas et Mélisande

M. Ravel – La Valse

I. Stravinsky – Le Sacre du Printemps

.

A pocket-sized orchestra

- Orkestrale pianotrip -

Een orkest in uw concertzaal? Niet evident… Pianoduo Mimese vond echter de oplossing: zij spelen zelf het orkest! Niet toevallig staat “Mimese” voor “nabootsen”.

Dat er een heus orkest schuilt in de piano, lijdt volgens deze finalisten van Klara’s Supernova 2020 geen enkele twijfel! Zelfs een meesterorkestrator als Ravel nam de moeite om een intense transcriptie te maken van Debussy’s Prélude à l’après-midi d’un faune. Ook Debussy zelf achtte zijn klavierversie van La Mer even hoog als zijn fenomenale orkestversie. En ook de pianoversie van Ravels onstuimige La Valse brengt haar publiek evenzeer in extase als het origineel.


Pianoduo Mimese waagt zich aan een eigen transcriptie van Kossuth, een vroeg symfonisch gedicht van Bartók. De Luikse trots Joseph Jongen, sterk beïnvloed door zijn Franse collega’s, bewerkte zijn Pages Intimes: één van zijn meest charmante werken. En de aanstekelijke Rhapsody in Blue van Gershwin dan? Die was oorspronkelijk geschreven voor jazzorkest en... piano.

 

Jazeker – 20 vingers kunnen evenveel als 100 musici. Nog niet overtuigd? Wij voeren u aan de hand van ons veelzijdige instrument graag mee op een orkestrale trip!

C. Debussy - Prélude à l’après-midi d’un faune

J. Jongen – Pages Intimes, Op. 55

G Gershwin - Rhapsody in Blue

B. Bartók – All is over! uit ‘Kossuth’

C. Debussy – La Mer

M. Ravel – La Valse


.

Bovenstaande programma's dienen als leidraad voor het gebrachte repertoire en kunnen, op aanvraag van en in samenspraak met de organisator, gewijzigd worden.

 

Prijzen en meer informatie over aangepaste programma’s op aanvraag: tim_mulleman[a]hotmail.com

h-m_c[a]hotmail.com